A Lihacsov Autógyár, rövidítve ZiL oroszországi járműgyártó vállalat. 1916-ban alapították Moszkvai Gépkocsi Társaság (AMO) néven. 1931-ben átnevezték 2. sz. Sztálin Autógyár (ZiSZ) névre, majd 1956-ban egykori igazgatójáról, Ivan Alekszejevics Lihacsovról nevezték el. Elsősorban polgári és katonai célú teherautókat, speciális berendezésekkel ellátott járműveket, valamint mikrobuszokat gyárt.

Az autók igen jellegzetes külleműek, hajaznak az amerikai "rokonokra", ám messze nem annyira igényes a kialakításuk és kényelmi szempontok alapján is messze elmaradnak tőlük. A ZIL mára retro mobil lett, egy-egy terepjáróért már komoly pénzeket kérnek el, felújításuk is temérdek pénzt emészt fel. Ugyanakkor az tény, hogy ezek a járművek elnyűhetetlenek, teherbírásuk legendás, ahogy mára a külalakjuk is azzá vált.

Limuzinok[szerkesztés]

ZiSZ–101 (1936)

ZiSZ–110 (1942)

ZiSZ–115

ZiL–111 (1958)

ZiL–114

ZiL–117

ZiL–4104

ZiL–41047

ZiL–4105

Teherautók[szerkesztés]

 

A ZiL–130 típusú tehergépkocsi Lvivben

 

ZiL–458 típusú úszó szállító jármű

AMO–F–15 (1924)

AMO–3 (1931)

ZiSZ–5, ZiSZ–6 (1934)

ZiSZ–22, ZiSZ–42 (1941?)

ZiSZ–128

ZiSZ–150 (1947)

ZiSZ–151 (1948)

ZiL–164 (1957)

ZiL–157 (1958)

ZiL–130 (1964)

ZiL–131 (1967)

ZiL–133 (1975)

ZiL–135 (1966)

ZiL–5301 "Bicsok" (1992)

ZiL–6404 (1996)

ZiL–6309 (1999)

ZiL–6409 (1999)

ZiL–433180 (2003)

ZiL–432930 (2003)

ZiL–4327 (2004?)

ZiL–4334 (2004)

Buszok[szerkesztés]

ZiSZ–8

ZiSZ–16 (1941?)

ZiSZ–154

ZiSZ–155 (1949)

ZiSZ–127 (1955)

ZiL–158 (1957)

ZiL–118 "Junoszty" (1967)

ZiL–3250 (1998)

Sport- és versenyautók[szerkesztés]

ZiSZ–101 Szport (1939)

ZiSZ–112/4 (1958)

ZiL–112 Szport (1960–1962)

ZiL–412SZ (1962)

Katonai és egyéb speciális járművek[szerkesztés]

ZiSZ–2

ZiSZ–152

ZiSZ–458

ZiL–4906

ZiL–2106

ZiL–41041

ZiL–485

(Forrás:szodasszifon.hu,wikipedia.org/Fotó:pinterest)